BIBLIOTERAPIA

Biblioterapia w czasie pandemii

Psychologowie coraz częściej poruszają kwestię wpływu emocjonalnego pandemii i izolacji na uczniów, którzy pozornie mogą nie okazywać przejęcia sytuacją, jednak – przyzwyczajeni do zużywania znacznie większej ilości energii oraz codziennych spotkań z rówieśnikami – z czasem będą coraz bardziej przytłoczeni sytuacją. Jest to szeroko omawiany problem w kontekście Włoch, gdzie kwarantanna trwa dłużej. Mniejsze dzieci absorbują strach oraz napięcia dorosłych. Mogą nie rozumieć problemu, jednocześnie dostrzegając znacznie więcej niż nam się wydaje. Choć teraz publicznie o tym się nie mówi, w przyszłości z tym stresem, strachem i samotnością trzeba będzie sobie poradzić.

Praca zdalna nauczyciela bibliotekarza w tym trudnym czasie polega między innymi na wyszukiwaniu materiałów do wykorzystywania w domowej biblioterapii. Dzisiaj pierwsza dawka takich propozycji.

- Ilustrowany poradnik „Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie”autorstwa kolumbijskiej psycholożki Manueli Moliny Cruz. Ta książka jest zaproszeniem dla rodzin do omówienia pełnego zakresu emocji wynikających z obecnej sytuacji. Należy podkreślić, że ten zasób nie ma być źródłem informacji naukowej, lecz narzędziem opartym na fantazji. Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu młody czytelnik może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, przez co staje się spokojniejszy. Materiał jest darmowy. Radzę wydrukować ten materiał, aby dzieci mogły z niego korzystać. Pamiętajmy, że emocje są przetwarzane poprzez powtarzalną zabawę.

http://www.mindheart.co/descargables

Zachęcam Rodziców do zapoznania się z tymi materiałami oraz wykorzystywania ich do prowadzenia z dziećmi rozmów na temat trudnej sytuacji w jakiej nagle znaleźliśmy się wszyscy.

Miłej lektury, warto czytać!

nauczyciel bibliotekarz Agnieszka Twarowska